6 Beneficii ale consumului de peste: Ce se-ntampla in corpul tau daca-l aduci in alimentatie?

beneficiile consumului de peste

Ar putea oare cineva contesta beneficiile consumului de peste? Sunt reale, sunt dovedite. Dar ce se-ntampla in organism odata ce pestele devine un soi de rutina saptamanala printre preparatele culinare care-ti burdusesc farfuriile?

Beneficiile consumului de peste – Ce motive ai sa-l aduci in alimentatie?

Foto: www.saga.co.uk

Obisnuim sa mancam de toate... mai mult sau mai putin corect, echilibrat, sanatos. Insa daca e un aliment care te bucura din toate perspectivele, acela e pestele. Pentru ca ofera o mare bogatie nutritiva:

  • Saruri minerale (zinc, fosfor, seleniu, calciu etc.);
  • Vitamine (A, unele dintre B-uri, D, E);
  • Grasimi ”bune” (omega 3);
  • Proteine de calitate (circa 15 – 20 %).

Nu e degeaba vorba care spune ”sanatos ca un peste”... Pentru ca prin natura lui, pestele e sinonim cu sanatatea, atat in versiunea sa dinamica si foarte vie, cat si ca delicatesa gastronomica.

In schimb, nu e tocmai o forta a naturii in privinta carbohidratilor. Nu ca ar fi mare bai din moment ce carbohidratii se pot lua din aproape orice tip de alimente.

Asadar, iata cateva motive sa-l introduci in alimentatie si chiar sa-l comanzi la restaurant de cate ori ai ocazia:

#1: Protectie cardiovasculara

Multe dintre beneficiile consumului de peste se leaga cumva de grasimile ”bune” de tipul omega 3. Acestea acopera functii importante, ce garanteaza sanatatea organismului:

  • Controlarea colesterolului ”rau”;
  • Diminuarea valorilor trigliceridelor;
  • Favorizarea colesterolului ”bun”;
  • Mentinerea presiunii sanguine intre limite normale;
  • Pastrarea elasticitati arterelor;
  • Reducerea riscurilor de formare a trombilor etc.

Per total, o dieta unde pestele e la loc de cinste, tine la distanta o multime de afectiuni cardiovasculare, precum infarct, ictus, hipertensiune si diverse probleme aferente fumatului.

#2: Intarirea aparatului osos

Fiind si o optima sursa de calciu, pestele devine si un aliat de incredere al oaselor. Iar daca se adauga si vitamina D ce se gaseste in concentratii ridicate, rezulta un aliment de neinlocuit la orice varsta.

Pe de o parte, sustine densitatea osoasa, limitand riscurile de fracturi si osteoporoza. De mentionat ca diminunarea densitatii osoase (”rarefierea” oaselor) e un factor gasit vinovat de osteoporoza la varsta a treia.

Pe de alta parte, poate fi un excelent substitut al produselor lactate in cazurile cand exista o intoleranta la lactoza.

#3: Stimulare imunitara

De aspectele pozitive nu este scutit nici sistemul imunitar, la toate grupele de varsta, cu precadere in primii ani de viata. Introdus in regimul alimentar cu regularitate, desfasoara o actiune imunostimulanta, ajutand la prevenirea unor maladii si alergii.

Un alt motiv pentru care e indicat sa faca parte din dieta copiilor, se refera la faptul ca e foarte usor de digerat. Este hranitor la fel ca si carnea, insa mai usor de metabolizat, timpul fiind de circa 2 ore, cam pe jumatate decat in cazul proteinelor din carne.

#4: Protectia sistemului nervos

Bine pregatit, poate fi un aliment recomandat in perioada de sarcina, beneficiile sale fiind vizibile in primul rand asupra sistemului nervos al copilului. Continuarea consumului si in perioada copilariei vine la pachet cu beneficii in cadrul dezvoltarii cerebrale.

Inca o data, responsabilitatea o poarta acizii grasi omega 3, compusi ce faciliteaza:

  • Conexiunile intre celulele cerebrale;
  • Transportul impulsurilor nervoase.

Beneficiile consumului de peste la copii se explica insa si prin prezenta fosforului. Este vorba despre un mineral considerat si dovedit indispensabil in procesul de dezvoltare cognitiva a fatului.

#5: Aport caloric scazut

In ciuda prezentei acizilor grasi omega 3 si 6, pestele este un aliment ce furnizeaza putine calorii pe 100 de grame. Este o caracteristica ce-l recomanda celor preocupati sa-si mentina silueta sau sa slabeasca.

Acest tip de grasimi isi pun amprenta favorabil:

  • Asupra grasimilor ”rele” (le transforma in grasimi ”bune”) si celulelor adipoase;
  • Prin stimularea metabolismului, accelerand consumul caloric.

Pe de alta parte, are si o excelenta putere sa potoleasca foamea. Insa pentru a nu-i distruge potentialul conteaza modul in care este gatit (preferabil pe gratar, in baie de abur, la cuptor, fierbere). Astfel, i se patreaza aportul energetic redus.

#6: Efecte anti-age

Grasimi esentiale ”bune”, prezente in cantitati insemnate, ofera o extraordinara actiune antioxidanta. Ca orice alt antioxidant, intervin in lupta impotriva radicalilor liberi, compusi responsabili de imbatranirea celulelor si tesuturilor.

Totodata, pestele abunda si de micronutrienti cu rol antioxidant, precum seleniul, zincul si vitamina A, nu mai putin utili in protectia anti-aging.

Pestele in piramida alimentara

Foto: www.mnn.com

Ai auzit probabil de piramida alimentara. Este o diagrama in care apar incluse numarul portiilor zilnice / saptamanale, pe categorii de alimente.

Sistemul faciliteaza accesul spre o alimentatie sanatoasa. Practic, ajuta la o mai buna organizare a grupurilor de nutrienti esentiali in mentinerea sanatatii organismului. Este vorba despre:

  • Macronutrienti – proteine, grasimi, carbohidrati;
  • Micronutrienti – vitamine, minerale.

Ei bine, potrivit piramidei alimentare, e oportun ca pestele sa apara de vreo 2 – 3 ori in meniurile saptamanale.

Tocmai ce ti-am spus si de ce...

Oare iti ajung motivele?

Ca sa profiti, trebuie doar introdus pe lista felurilor de mancare. Si nu e greu. Pestele e o categorie alimentara foarte la indemana:

  • Il poti cumpara congelat sau proaspat. Ultima varianta e cea recomandata, desi nu e mereu posibila.
  • Il poti pregati in propria bucataria, desigur, daca ai inclinatii serioase spre gatit si bucatarie.
  • Il poti servi in restaurant, inclus in retete pe care tu le alegi (la cuptor, pe gratar, pe pat de legume etc.)
  • Inca o parte faina de vii la Camelot este ca il poti prinde cu mana ta, in caz ca pescuitul se afla pe lista pasiunilor tale.

Asa ca... Ce mai astepti sa-ti faci plinul de nutrienti si sa-ti multumesti palatul cu retete savuroase pe baza de peste, din meniurile a la carte?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *